Friday, 11 May 2012

LAB CHEMISTRY TERBAKAR !!

Haha. Jangan nervous dulu baca tajuk kat atas.
 Takdela terbakar sampai kena panggil bomba pun. 
Saja nak gempak lebih. Hehe.

Semalam macam biasa ada lab analytical chemistry. 
Tengah syok buat experiment, tiba-tiba aku tengok dorang bising2. 
Pastu aku nampak api menyala agak besar jugakla kat atas meja expriment. 
Dahsyat woo. Sume dah panic, tak tau nak buat ape. 
Lab assistant pun terkejut. mungkin tak pernah jadi dlm sejarah kot. Haha. 
Ganaih betoi dorang wat exp. sampai terbakar. *mentang2 dah last lab practical*. Haha. 
Tak pernah lagi seumur hidup aku buat exp. sampat terbakar ni. 
Paling teruk pun pecah test tube. *minggu lepas punya exp*. Hehe.

Then salah sorang dak kuliah kitorang dgn pantas amik alat pemadam kebakaran 
dan meredakan keadaan kelam kabut 2. 
Fulamak,, jadi hero kejap ye. Bangga la tew. 
Pastu, asap pun dengan hepinya mula tersebar di ruang2 udara lab. 
Uhuk2. sumer da stat batuk dah. Asap dia busyuk la. Bau chemical. Huhu.

Nak dijadikan citer aku ada bawak masuk handset semalam
.*bukan biasa pun bwk masuk gak ke?* Emm,, jap nak pikir. Heee(^_^)
So, sempatla merakam detik bersejarah itu. Yuhuu! 
Tapi malas plak nak upload video memandangkan wifi kat hostel yg lembab  bak siput khinzir. 
*sopan kan saya?*

Gambar pun da kira okei la kan? Meh kita tgk gambar2 kejadian...



Ini adalah antara kesan2 yg boleh dilihat akibat kebakaran yg berlaku semalam.
Fuh,, da macam berita la plak. Hehe.

Cetengok betol2 yg wane kuning tuh, nmpak mcm paip biasa kan? 
Tapi benda 2 la yg menyebabkan kebakaran sbb itu adalah sumber gas. 
Getah yg dorang sambung kat paip gas 2 tiba2 tecabut, sbb 2 la terbakar. 

Test tube stand *wane putih yg ada lubang2 tu*
pun turut sama menjadi mangsa.
 kesian beliau !




Lantai menjadi putih. Ni sebenarnya kesan drpd sembur pemadam api tu.

Lastly, 
pesanan kepada sume dak2 lab, 
berhati-hati la apabila anda berada di lab krn malang tdk berbau. 
Ni baru cket terbakar. 
Tapi x mustahil boleh berlaku letupan kat lab tau ! 
Sebab kat situ kan byk bahan kimia. 
Jadi praktikkan segala langkah2 keselamatan di lab,, 
supaya keselamatan anda terjaga,

Assalamualaikum:)