Tuesday, 19 June 2012

kawan makan kawan~


 Assalamualaikum.
kawan makan kawan????? errkk!!

sila abaikan gamba di atas sebab aku bukan nak citer pasal kawan makan kawan dalam erti kata golongan kat atas 2. ngeri plak aku tengok. huhu.

Biasanya  kita takrifkan istilah kat atas sebagai perbuatan khianat seorang kawan kepada kawan mereka sendiri. Siapa yang pernah kena memang parutnya akan kekal sampai bila2. Chewah! Ahaha. Yela, kalau orang len yg buat x kisah sangat la kan, ni bila kawan kita sendiri yg buat kat kita memang rasa sakit hati 2 lain macam sikit. Ia juga boleh disamakan dgn peribahasa seperti :

*musuh dalam selimut*
*gunting dlm lipatan*
*harapkan pagar, pagar makan padi*

emm,, ada lagi ke eh? 2 je kot.
Okei, ni nak bagi contoh situasi kawan makan kawan.

1) Kita ada masalah dan kongsikan  dengan kawan kita dengan harapan dia boleh bagi kata2 semangat kat kita. Lagipun org kata bila kita citer masalah kat seseorang, sedikit sebanyak beban yg kita tanggung 2 akan hilang. Kita jugak percaya yg kawan kita 2 boleh simpan rahsia kita. Tapi, suatu hari kita dapat tahu yg org sekeliling sibuk bercakap2 hal kita. Masa 2 perasaan kita? Sangat sedeh kan?

2)Kat depan kita kawan kita 2 bukan main baik. Dia macam biasa je ngan kita. Tapi hakikat sebenarnya dia  ada xpuas hati ngan kita. Kat belakang dia duk sibuk mengumpat hal kita ngan kawan2 kita yang lain.

3) Kita biasa study sama2 ngn kawan kita tue. Pape yg maklumat yg kita dapat atau tahu kita pasti akan share dgn kawan kita 2. Kalau boleh kita nak berjaya sama2 ngn kawan2 kan. Suatu hari kita miss satu kelas sbb ada hal. Esoknya kita pergi kelas dan tetiba ada test. Kita pun da terkejut beruk sbb tak tau. Emm,, kawan kita wat bodoh je. Sakitnya hati Tuhan je tau kan?

Haa, 2 la antara situasi kawan makan kawan yg biasa berlaku di sekeliling kita. Xde kaitan dgn sape2 pun sebenarnya, sekadar imaginasi semata2 dan berdasarkan pemerhatian aku. Hehe. Memang xpatot kan seorang kawan buat kat kawan dia cenggitu. kalau boleh cuba elakkan jadi golongan kawan yg makan kawan ni. 

pada pendapat aku la kan, drpd sakitkan hati kawan macam 2, baik jadik macam kawan kita kat gamba atas je. senang makan terus. xde beza pun perbuatan khianat kat kawan dgn perbuatan kat ats 2. kan? marilah kita sama2 usaha jadi kawan yg lebih baik okei!

p/s: nak exam jap lagi tapi menyempat plak buat entry ni. muahaha:)