Friday 23 March 2012

HOSPITAL

Assalamualaikum
*bukan entry senyum~

Walaupun da dekat 2taon duk kt negeri 9,,, tapi semalam la 1st time aku jejakkan kaki kat hospital. Hospital kat seremban 2,,da xingat nma ape, Tunku Jaafar xcilap. tue pun sbb tman member pegi sana. dia ada 'date' ngn doktor. aku lbeh kurang cam pengiring la. tapi best jgk la sbb xyah pegi kelas dan xpayah nak buat lab kimia analisis. itu yg penting.hehe. kitorang mmg hepy gila la sbb xyah pegi kelas kan, ciap plan g nk g shopping lagi. yela dah alang2 kat seremban kan. tup2...ada ujian upenya Allah nak kasi kat kitorg,, 2 la,,org tua2 penah pesan, jgn gembira sgt nanti kita menangis. terbuktilah bahawa nasihat org dulu2 ni ada benarnya. membe aku 2 terpaksa dtg blik esoknya, tahan kat wad 2 hari utk tambah zat besi katanya. time 2 jgk kitorng rasa mcm nak nanges sbb sabtu ni ada program. memang kitorg da plan nak pegi. Allahuakbar!. sesungguhnya Allah sebaik2 penentu segala. kita hanya boleh merancang. dalam kesedihan 2 kitorg smpat lg pegi melilau dkat terminal 1.. sudah lumrah pegi mall, duit pasti melayang punya. aku beli beg ngn kasut.hehe. membe aku pun beli beg jgk tp beg je! melayang duit aku. huhu. then kitorg blik dgn perasaan yg bercampur baur. Hepy + cedeyh. sampai kat hostel xyah ckp la,, penat tahap tenuk sgt. makan, solat n tido!

Pagi tadi seawal jam 7.30,, kitorg da ciap2 trun dgn beg yg agak berat n besar di penuhi baju2. nak berkampung kat hospital la katakan. dua hari je pun. tapi dua hari kat hospital xsama dgn dua hari kat umah. sangat menyeksakan~ da ada pengalaman jaga ank buah kat hospital. hari ni sekali lagi ktorg terpaksa ponteng kelas. Asif ustaz! bukan sengaja, urgent punya kes. Smpai sana,, lps buat sgala prosedur nak msuk wad, membe aku 2 d tmpatkan d wad 2A. aku ingat aku boleh la teman dia kat hospital, yela, biasa kat hospital dkt negeri aku leh je sorang teman pesakit. alih2 aku tggu kat luar je. waktu melawat baru bleh msuk. dekat ngn 3jam kot aku duk kat luar wad nak tggu waktu melawat. boring 2 Tuhan je tahu. penat duduk aku bangun, lps 2 berdiri, jalan2 trun tgkat bawah. usha2 doktor pelatih kat situ *bleh tahan la*, berbual ngn makcik2, tlg aunty chinese sorg 2 guna phone, pendek kata mcm2 la aku buat spnjg 3 jam tue. ternyata kat hospital ni smangt perpaduan sgt la kuat. memang xde lgsung deskriminasi dan semangat perkauman kat sini. hari ni jgk aku dpt tgk sndiri contoh2 istilah yg aku blaja dlm hubungan etnik. tanggapan aku kat bangsa lain pun da sdikit sbyk berubah. hehe.

Setelah pikir masak2 aku buat keputusan utk balik hostel. Aku sebenarnya berat hati jgk nk tinggalkan membe aku 2 *ikhlas ke idok ni ?? hee* tp masalahnya malam nanti aku nk merempat katne? Kalau hospital kat kg aku bleh la *maju la sgt kg aku*.,, ada la cket keberanian walau xbrapa byk. ni kat tempat org, aku xtau mcm mna dia punya persekitaran. Nak amik pas penjaga mmg xlyk sbb membe aku bkn kategori sakit tenat or critical. Apela undang2 kat hospital neh, xbest langsung. Lepas jumpa membe ape sume aku pun bertolak balik. Naik teksi k ktm seremban, naik ktm ke ktm nilai. last skali naik teksi lg skali ke hostel *alone*. Penat sangat. Yg aku nmpak hanyalah katil aku yg xbrapa nk empuk tp sgt la aku perlukan skrang ni. InsyaAllah esok aku akan ke program 2. Walaupun cdeyh sbb ingat kat membe yg kat hospital,, aku pegi jgk sbb da byar kan. nanti bleh cter dkat dia, bagi dia jeles. haha

p/s: ''sesungguhnya kita hanya mampu merancang tetapi Allah yang menentukan segala-galanya.''



No comments:

Post a Comment